Spatiul de culoare

Modelul RGB este practic singurul model aditiv de culoare folosit în mod curent. Spre deosebire de modelul CMYK, unde rezultatul este un obiect fizic (o tipăritură de un fel sau altul), modelul RGB tinde să lucreze cu imaginile într-un fel mai abstract, sau cel puţin mai efemer – o imagine de pe un monitor sau una proiectată la cinematograf, ori impresia fugitivă pe care o lasă o scenă în memoria retinei sau a obiectivului fotografic, toate se bazează în ultimă instanţă pe modelul RGB.
Culorile primare sunt definite ca puncte din diagrama cromatică CIE 1931 xy – pur şi simplu se specifică nişte coordonate anume din acel spaţiu pentru fiecare dintre componentele primare (roşu, verde, albastru). Pentru culorile primare s-au ales aceleaşi culori ca cele recomandate pentru HDTV, iar funcţia de transfer a fost aleasă de aşa natură încât să se potrivească cu funcţia tipică de transfer a monitoarelor CRT – această a doua caracteristică a ajutat la adoptarea standardului, deoarece în anii 1990 consumatorii utilizau exclusiv monitoare CRT. Iar punctul de alb al spaţiului sRGB este, aţi ghicit, D65.
Spaţiul sRGB a fost gândit de la bun început având în minte consumatorul obişnuit. Culorile primare au fost alese în aşa fel încât să se potrivească unui standard pentru televiziune. Funcţia de transfer a fost aleasă în aşa fel încât să fie nativă monitoarelor uzuale ale vremii. Condiţiile de iluminat ambientale au fost gândite de aşa natură încât să simuleze un mediu de lucru generic.
Ce înseamnă totuşi toată povestea asta în practică? Înseamnă nici mai mult şi nici mai puţin decât că folosind culorile primare şi funcţia de transfer, din orice triplet (R, G, B) putem obţine fără ambiguitate un punct din spaţiul CIE 1931 xyY – şi viceversa, în măsura în care punctul din planul cromatic se află în gama de culori a spaţiului sRGB.
O caracteristică a spaţiului sRGB este faptul că (în mod ideal) nu depinde de dispozitivul care reproduce culoarea. Aceasta îi oferă natura universală: orice monitor reproduce culorile de intrare la fel, indiferent de caracteristicile individuale ale monitorului.
                                                                                                 

Comentarii